Zon strand en verbranden - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van ceesenson - WaarBenJij.nu Zon strand en verbranden - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van ceesenson - WaarBenJij.nu

Zon strand en verbranden

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

24 Januari 2014 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

20 januari 2014

Weer eens geen weker gezet, heerlijk. We worden hier toch vroeg wakker maar het is lekker om nog even te blijven liggen in bed en te luisteren naar de zee. We hebben een mooie tocht gemaakt in een bootje door het mangrove bos. Een speels hondje volgde ons gisteravond al en heeft voor onze lodge geslapen. Hij liep mee naar het mangrove bos en we hebben hem in de boot gezet. Ook hij vond het leuk om mee te gaan. De gids peddelde door het bos en vertelde ons alles over het bos. Slangen lagen in de bomen te slapen en wij vaarden eronder. We waren de enige toeristen dus hoorden goed de vogels fluiten. De gids begon ook nog het mangrovelied voor ons te zingen. Daarna hebben we een mooie tocht over het strand gemaakt. Een visserman wees boven ons, een grote filipijnse apenarend vloog in de lucht. Deze zeldzame vogel is de nationale vogel van de Filipijnen met een spanwijte van ong. 2 meter. Het is een van de grootste arends in de wereld. We hebben dus geluk om hem te zien. We klommen over de rotsen en randen van een berg waar een slang 1.5 meter voor Sonja's voeten krongelde, gillen! Later bij navraag bleek dit een baby croba te zijn, slik. We kwamen aan bij een strandje waar we de enige waren en hebben hier lekker gezeten. De hond vond het geweldig om met Cees te spelen en Cees ook. Het is wel zonde dat hier veel koraal aanspoeld, dit komt door de stormen vertelden een vissersman. Vandaag weer bij het italiaanse restaurant gegeten. We zaten weer aan hetzelde tafeltje en naast ons zaten twee amerikaanse meiden die hier gisteren ook zaten, dat is echt toevallig. Op straat kwamen het israelische stel tegen, zij waren vandaag gearriveerd. De avond gezellig met hun weer doorgebracht bij een strandtent. Terug bij de lodge hoorden we een heel vreemd hard geluid en het leek te komen uit de backpacks. Sonja zat gelijk op het bed en Cees ging op onderzoek. Uiteindelijk kamen we erachter dat een grote mannetjes Tokeh op de buitenwand zat. Het is een gekkosoort met een grijs/blauwe ondergrond en oranje vlekjes en was 40 cm. Sonja kon gelukkig rustig slapen.

21 januari 2014

Vandaag stonden we om 9.00 uur klaar op het strand om een eilandtoer te doen. One stuurman is 20 jaar en zijn hulpje had vandaag zijn eerste werkdag. Hij struikelde een paar keer in de boot, moest nog bezine halen en vergat van alles . We hebben het een uur mogen aanschouwen voordat we vertrokken. Het is een toeristisch toer maar hadden hadden het geluk dat we alleen met nog een australisch gezin op de houten bankjes zaten. Omdat we later vertrokken hadden we de mooie spots bijna elke keer voor ons alleen. We vaarden door de Bacuit Archipelago met een labyrint van limestones islands begroeid met bomen. We hebben weer mooie bountystrandjes gezien, hele mooie lagoons met blauw en groen water. Cees heeft weer gesnorkeld. De lunch was op een heel klein wit strandje waar de bemanning boven een vuurtje een visje heeft klaar gemaakt. Ook was er gelegenheid om te zwemmen en te kayakken, hier kunnen we niet genoeg van krijgen. Op de terugweg naar het strand van El Nido waren er hele hoge golven, we kwamen bijna niet vooruit en de tocht was lang. Pas om 17.45 waren we terug, net voordat het donker werd. Na een korte koude douche (hebben we al een week lang) in de avond gegeten met het israelische stel. De tijd gaat snel als je het leuk hebt.

22 januari 2014

Lekker een uitgebreid ontbijt bij ons ontbijttentje, koffie, fruitshake en een panecake. De ober is homo, overdreven aardig en sierlijk en heel behulpzaam. In heel dit land zie je er veel. Lang haar, soms vrouwen oorbellen en strakke truitjes, toch zie je hier geen ladyboys. We hebben een crossmotor gehuurd. Op hoop van zegen dat alles goed gaat want een duidelijke verzekering of goede voorwaarden krijg je nergens. Het is een halfautomatisch schakel, dus schokkend reed Cees weg, even wennen. Na 3 minuten kwamen we stil te staan. Geen benzine, we waren opweg naar een bezinestation... We vroegen aan een vrouw bij een hutje waar ze levensmiddelen verkocht hoever het lopen is naar het beninestation. Ze zei dat ze nog een paar grote colaflessen had staan om te vullen. Mooi, die wilden wij wel hebben, ze vulde de motor en konden nu echt beginnen aan onze toer. Het is hier mooi, door het groene heuvellandschap reden door de kleine dorpjes. De kinderen wilden overal een high five. Over een stoffig rood zandpad reden we naar het 5 kilometer Nacpanbeach. Een mooi rustig strand waar we even de tijd namen om te beslissen wat onze volgende bestemming gaat worden. Door de rijstenvelden reden we weer verder. De buffels werken op het land en Cees moest zijn best doen om de geiten, varkens, honden en kippen te ontwijken. We wilden zelf naar een waterval rijden. We volgende het water en over hele smalle stijle paadjes kon Cees goed de motor testen. We moesten zelfs een paar beekjes oversteken om verder te komen. De helmen kwamen goed van pas want we probeerden veel takken te ontwijken. Helaas hebben we de waterval niet gevonden. De derde missie was de heetwaterbronnen vinden. We zijn er 5 keer langsgereden en werden elke keer weer teruggestuurd door de locals. Uitendelijk zagen we de 'parkeerplaats'. We vroegen aan de locals waar we heen moesten lopen, ze liepen met ons mee. Een stuk door het rijstenveld en verder door de modder en heel heet water over de plankjes en taken geglibberd om er tekomen. Een hele kleine pool was de bestemming. Niet bijzonder, het water is 80 graden dus niet zwembaar. Terug viel Cees met 1 been in de modder, bijna tot zijn lies. Best wel gevaarlijk maar het lukte hem om weer met twee benen op de plank te omkomen. Het was al laat in de middag dus Cees heeft het laatste stuk teruggescheurd, we zaten bijna weer zonder benzine. We hebben besloten om morgen met de boot naar Coron te gaan en hadden de laatste twee tickets geboekt. Met onze modderige voeten zijn we een massagesalon ingelopen en kwamen met schone gemasseerde benen erweer uitgelopen. Een stel uit Polen waren we al 10 keer tegengekomen en besloten samen een hapje te eten. We vragen tegenwoordig eerst wat we wel en niet kunnen bestellen want de restaurantjes hebben vaak een groot menu maar de helft kan je maar bestellen. Polen kunnen aardig drinken!

23 januari 2014

Heel veel toeristen waren op de pier aan het wachten op de boot. We gingen er vanuit dat we op een grote boot moesten stappen. Iedereen begon te lachen toen we de boot zagen, dat gaat nooit passen. Opgepropt zaten we op smalle bankjes te wachten tot we vertrokken. De marinepolitie kwam de boot op om de papieren te controleren en koppen te tellen. De drugshond snuffelde door de bagage maar vond niets en we mochten weg. We waren nog geen minuut aan het varen en er kwam een verstekeling onder het luik vandaan?!? Cees was zo slim om te vragen of we op het dak mochten liggen en ja dat mocht, high five! We lagen heerlijk boven op het dek in het zonnetje. Wel goed ingesmeerd want we wilden niet verbranden. Er kwamen nog een paar stellen boven zitten en liggen, gezellig. We kregen nog een smerige lunch en naar de wc wilden we ook liever niet want alle aziatische toeristen waren al snel zeeziek. Wij lagen heerlijk boven en hadden er gelukkig weinig last van. We passeerden veel eilandjes en hoopte elke keer dat we er bijna waren. De tocht zou 6 tot 8 uur uur duren, we hoopte 6 uur maar gingen uit van 8 uur. Na veel insmeren en onder een deken liggen waren we naar 9.30 uur! toch als kreeften gearriveerd op de pier van Coron. Helemaal gebroken liepen we in de stad op zoek naar een hostel. Na een uur toch een kamer gevonden. Douchen, eten en naar bed.

Wat een heerlijke reis Cees en Sonja,

Het las weer heerlijk weg, en Son geef die Ceessie een hondje joh hij zal er erg goed voor zorgen.
    Tenslotte heb jij je eigen kreeftje al mooi rood en klaar om opgegeten te worden.
    We wachten op het volgende geweldige verslag van jullie reis, wij vinden het geweldig om te lezen.

Groetjes fred en jolanda

Groetjes fred en jolanda

Groetjes Fred en Jolanda

• 25 Januari 2014 - 16:20

Pa En Ma:

wat een avontuurlijke vakantie verhalen geweldig om het te lezen.
    ons weekje la palma kan daar niet tegen op.
    het eiland was niet groot maar de natuur was mooi
    we hebben ook gewandeld de bergen waren daar ook pittig om te beklimmen
    dus ook prachtige uitzichten veelal op zee
    groetjes uit een kil Holland.

• 26 Januari 2014 - 15:41

Nico En Paulien:

hoi son en cees wasweer schitterend om te lezen vooral over die natuur en son wat heerlijk he al die beestjes krijg je er allemaal voor niets bij nou geniet nog van jullie laatste week en dan begrijpen we dat jullie dus met zn drieeen terug komen leuk hoor een hondje en cees vang een paar slangetjes voor son leuk verjaardags kado nou tot jullie volgende verhalen gr en een dikke kus van ons nico en paulien

• 26 Januari 2014 - 19:30

Roos En Fiene:

Hey die Cees en Son,

Wat een leuke verhalen weer om jaloers op te worden. Dat saaie weer hier zijn we nu wel zat.
    Het gaat nu snel voor jullie, nog een kleine week. Voor ons natuurlijk wel leuk dat jullie bijna weer terug komen. Nog een paar dagen Hongkong in het vooruitzicht. Gaaf hoor! We kijken nu elke week Wie is de Mol en dan als we dan Hongkong weer terug zien dan zouden we zo weer terug willen. Jammer dat jullie zo vrijdag zo vroeg aankomen, anders hadden we wel op Schiphol gestaan als welkomscomitee. Natuurlijk zijn jullie volgend weekend van harte welkom om een Hollandse stamppot mee te eten. Luitjes, geniet nog effe!

X

• 27 Januari 2014 - 19:16

Leon En Lotte:

Hallo,

Geweldig jullie reisverhalen! We blijven jullie volgen en genieten met jullie mee!!

Geniet maar lekker en veel plezier in HongKong

• 27 Januari 2014 - 20:07

Wes En Lyset:

Lekker bezig daro ver weg Van de koude regen buien hier. 9.30 uur op een bootje toe maar Hehe
    Zo te zien goed naar jullie zin. Allemaal mooie onbekende schatten ontdekken
    Hier begint de vorst langzaam in te tredden dus neem het er maar lekker van daro
    Lekker ete lekkere biertjes drinken elkaar lekker insmeren en lekker genieten gr wes en lyset

Tags: .