strand en excursies - Reisverslag uit Bentota, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu strand en excursies - Reisverslag uit Bentota, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu

strand en excursies

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

23 Januari 2013 | Sri Lanka, Bentota

18 januari 2013 avond

om 20.30 uur hadden we met een groep van zeven europeanen afgesproken om de verjaardag van te vieren van sonja en de duitse meid. sonja dacht dat de walvissen en de cocktail op het strand haar verjaardagscadeautjes waren maar er kwam nog veel meer. de strandtent was versierd met balonnen en kregen een cocktail van het huis. onder het eten kreeg son nog een cadeautje, een leuk strandjurkje. na het eten werd er voor de strandtent vuurwerk afgeschoten en kwam cees met een hele grote taart met kaarsjes aangelopen. de verjaardagsmuziek werd gedraaid en de arrack kwam op tafel. sonja was echt verrast! het werd een hele gezellige avond tot in de late uurtjes.

19 januari 2013

met het geluid van de zee op de achtergrond n gaawerden we vanmorgen brak wakker. we zouden vandaag verder reizen maar omdat we het hier zo naar ons zin hebben blijven we hier nog even. het is zaterdag dus wasdag... we hebben een zak vol kleding afgegeven en krijgen we morgen schoon terug... we hebben bij de dorpelingen navraag gedaan voor excursies en na veel afdingen hebben we twee leuke trips geregeld. pas morgen gaan we op pad dus in de middag lekker op het strand gezeten/gelegen. het was een hele lekkere relaxte dag die we afsloten bij een restaurantje op het stand.

20 januari 2013

slaapdonken zaten we om 5.00 uur in een tuktuk op weg naar het sinharaja forest. het laatste stukje tropisch regenwoud van sri lanka en staat op de unescolijst. de rit ging snel omdat we alle drie hebben geslapen (vraag niet hoe...) na 2.5 uur tuffen kwamen we aan bij een guesthouse waar je de trekking kan regelen. na een grote bak koffie (wat son hier nu om drinkt omdat de thee veel te sterk is) begonnen we eer met een tuktuk safari naar de ingang van het park. we noemde dit een tuktuk safari omdat de bergweg echt in verschrikkelijke staat is met mega gaten in het wegdek. na een rit van 5 kilometer (niet harder dan 8 kilometer per uur te rijden) kwamen we door elkaar geschud bij de. ingang van het park. met een jonge gids liepen eerst door de rijstenvelden en theeplantages waar we uitleg kregen over alle vruchten en kruiden langs het pad. in het mooie woud hebben o.a. gezien: slangen, reuze eekhoorns, vlinders, hagedissen, adelaars , duizendpoten, spinnen en heel veel tropische vogelsr staan hier veel boomsoorten die nergen anders voorkomen en groot en mooi zijn. na wat geslinger in de lianen hebben een verkoelende duik genomen bij de waterval. we genieten nu extra van de warmte hier nu we het weer in nederland weten. na de trekking van 6 uur zaten we gesloopt in de tuktuk. onderweg moesten we nog een half uur wachten omdat ze een stukje weg aan het asfalteren waren. bij een familie a.an de kant van de weg mochten we in de schaduw wachten. de dochter kwam net thuis met een grote zak theebladeren op haar hoofd, echt zwaar werk. op de terugweg kwamen we er achter dat onze chauffeur niet goed kon rijden, maar vele schrik momenten zijn we uiteindelijk na een lang duurende terugweg toch veilig aangekomen in marissa. het was een leuke dag maar we waren gesloopt. Cees is gelijk z,n bedje ingedoken en Sonja is in slaap gevallen op het strand. om 20:300uur schrokken we wakker en zijn we alle strandtentjes afgegaan voor wat te eten en te drinken.

21 januari 2013

door de muziek van de bakker tuktuk werden we wakker. elke bakker heeft altijd het zelfde deuntje en hoor je de hele dag door. in de ochtend lekker de zee ingegaan en in de middag uitgebreid gelunched met Nadia omdat zij in de middag terug naar italie zou reizen. we hebbeb twee weken met Nadia opgetrokken en was echt heel gezellig. we vinden het jammer dat ze weggaat maar zullen haar zeker gaan opzoeken in italie. na het uitzwaaien hebben we in de namiddag lekker bij een strandtentje gehangen. wat is het toch super om even vakantie te hebben in een reis. i.p.v. 's ochtends vroeg een excursie hadden we vandaag pas 's avonds een excursie. het is hier echt een dorp. als we over de hoofdweg lopen groet iedereen elkaar. elke tuk tuk chaffeur weet waar we slapen ze weten alles van ons. ook de chauffeur van vanavond wist ons precies te vertellwn vertellen met wie wij de verjaardag van sonja hadden gevierd. we hadden nu een tuktuk die lekker opgevoerd was en scheurde over de weg. wel met veel stops, de ene keer om water te kopen, de andere keer om zin voorruit schoon te maken , dan weer voor een gebedje bij de tempel en ook nog om te tanken. dit doet eigenlijk elke chauffeur. over mobiel bellen maar niet te beginnen... net voor we arriveerden hebben we nog rotti gegeten bij een straattentje, spot goedkoop want 3 cola en twee borden vol rottie kost maar liefst 2.50 euro. in het pikke donker. reden we ovr een onverharde weg naar het strand van rekwada, best eenvond son. beetje eng vond son. we hadden geluk en moesten gelijk meerennen naar een speciaal plekje....het was inderdaad speciaal want daar zagen een grote groene schildpad een gat graven. we hebben van dichtbij mregemaakt hoe de schildpad zijn ong. 100 eieren legd. zo bijzonder! de bevalling duurde ong. twee uur en hebben zittend op het stand vol bewonderijng gekeken. na het begraven van de eitjes liep de schildpad het water in en gingen wij terug naar marissa. de dierenbeschermers die hier elke nacht zijn waren voorheen nestrovers maar door vele projecten in sri lanka zijn ze opgeleid en werken ze nu voor de projecten.de eierengraven ze uit en worden uitgebroeid en later uitgezet zodat de kleintjes meer kans hebben om te overleven. op de terugweg werden we twee keer aan de kant gezet door de politie. we reden te hard, wel 52 kilometer buiten de bebouwde kom!?! de tweede keer alleen voor rijbewijscontrole en gelukkig had onze chauffeur het roze papiertje. je komt hier elke dag wel minimaal tien keer de politie tegen en ze zijn overal. om 2.00 zagen we ons bed.

22 januari 2013

na een ontbijt van diversen soorten fruit zaten twee aapjes op ons terras ons ui te zwaaien. we verlaten de super gezellige badplaats en reizen verder naar bentota. onze timing was goed want na 2 minuten wachtenkwam onze gammele locale bus aanrijden. we moesten betalen vor drie stoelen, een voor de backbacks. gelukkigkost de rit maar 1,25 euo pp. het was maar een rit van twee uur en werden aan de kant van de grote weg eruit gezet. een man begon een praatje en wist wel een leuke slaapplek. omdat we geen idee waren welke kant we moesten oplopen zijnzijn we met hem mee gegaan. een groot huis waar een vrouw twee kamers in haar huis beschikbaar heeft voor reizergs was prima voor ons. de man heeft een rondleiding gegeven door de wijk en kennis gemaakt met de buren. het plaatsje waar we verblijven ligt tussen een rivier en de oceaan, het strand is hier uitgestrekt en heel rustig. we hebben een flinke strandwandeling gemaakt en nog ffe bij de plaatselijke volleyballers gekeken wat overigens van een hoog niveau is. daarna een warme douche genomen em heerlijk gegeten in een erg romantische restaurantje daarna nog wat geborreld met wat mensen van het geusthouse.

• 23 Januari 2013 - 20:28

Piet En Clara:

Hoi cees en sonja, wat een verhalen. We hebben ze net gelezen, want sinds vanmiddag zijn wij weer thuis na 3 fantastische weken in z.afrika. Prachtig mooi weer gehad en ook heel veel gezien. Onze verhalen komen later wel. Geniet verder van jullie rondreis, we zullen jullie vanaf nu op de voet volgen.
    Groetjes ma en pa.

• 24 Januari 2013 - 21:04

Jan En Lies:

We merken aan jullie verhalen, dat jullie het erg naar jullie zin hebben, fijn hoor. Elke dag een ander verhaal, niets is hetzelfde. Geniet er nog van, want jullie zijn al over de helft van jullie vakantie.
    Wij hebben ook inmiddels geboekt, maar dat duurt nog eventjes. We gaan naar Canada, ook voor ons een leuk vooruitzicht.
    We blijven jullie voorlopig volgen, geniet verder van jullie reis en tot horens maar weer. X

• 26 Januari 2013 - 11:01

Nico En Paulien:

ha die son en cees wat een mooie dingen hebben jullie weer gezien en meegemaakt mooi hoor al die verschillende diersoorten en ken je daar ook slang eten en wat bijzonder dat jullie juist die schilpad eieren zagen leggen nou jullie zij bofkonten want morgen gaat het dooien en nu sneeuwt het keihard hierna word regen verwacht dus oppassen voor ijzel en vanaf dinsdag word de dag temp weer 10 graden dus jullie zijn alles mooi mis gelopen nou geniet nog van je laatste week en vooral van de zon tot jullie volgend eavonturen dikke kus van ons