Geweldige eerste indruk - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu Geweldige eerste indruk - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu

Geweldige eerste indruk

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

06 Januari 2013 | Sri Lanka, Negombo

5 januari 2013

Het is zover, eindelijk weer op reis. Hoe vaker je een grote reis maakt hoe makkelijker de voorbereiding is. Wessel en Laura hebben ons vanochtend naar het vliegveld gebracht. De vlucht naar Rome had geen vertraging dus om half een zaten we al in de lucht.

Netjes op schema geland en als een speer op zoek naar de incheckbalie. Na 3 keer vragen, 2 kilometer lopen, douane en een skytrain verder kwamen we aan bij de gate. Bij de incheckbalie aangekomen werden we al verwelkomt voordat we konden zeggen wie we waren. Ze zaten namelijk al op ons te wachten. De eerste passagiers zaten al in het vliegtuig dus na een plas- en drinkstop konden we gelijk het vliegtuig in lopen. De stewardessen waren gekleed in Sarons, dit is traditionele fleurige kleding van Sri Lanka waar de blote buik zichtbaar is. Het vliegtuig zat vol met Srilankanen en enkele toeristen. Wij zaten aan de raamkant met z'n tweeen en gelukkig niemand naast ons want dit vliegtuig heeft 2 4 2 stoelen. Het eten was goed en we hebben helaas niet kunnen slapen. Toch ging de vlucht snel.

Bij de landing in de nacht zagen we de vissersbootjes in de zee liggen door heel veel lichtjes die zichtbaar waren. We konden de landing meekijken op de monitor want er was een camera bevestigd aan het toestel. Om 23.30 uur waren we geland in Colombo. De tassen waren gelukkig ook tegelijk met ons aangekomen en we hadden ze zo te pakken. Bij de aankomsthal zou de man van het hotel ons ophalen, er stonden veel mannen met bordjes maar geen een voor ons. Logisch want we waren een uur eerder geland dan gepland :-). Zelf een taxi besteld en om 6.00 uur lokale tijd verlieten we het vliegveld. De dag kon beginnen....

6 januari 2013

Daar begon de rit in de taxi. Ze rijden hier links en erg roekeloos, maar ja waar niet in Azie. Het was een rit van 15 minuten en we keken onze ogen uit. Fietsers, brommers, auto's, riskja's, busjes en bussen rijden naast en door elkaar heen. Links en rechts wordt er ingehaald en ook onze taxichauffeur had haast. We kwamen 2 kerken tegen die om 6.15! al volzaten met gelovige mensen. Bijna heel Sri Lanka is Bhoedistisch maar Negombo (2e stad van Sri Lanka) is voor 99% katholiek.

Ons gezellige hotel met grote tuin ligt direct aan het strand en is onze thuisbasis voor de aankomende 2 nachten. Zo vroeg in de ochtend konden we nog niet onze kamer in. Onze winter outfit verwisselde we voor een zomer outfit. We zijn de straat op gegaan en lekker een stuk gelopen, veel mannen lopen hier in lange rokken en oudere mensen lopen op blote voeten. De terugweg zijn over het strand gelopen. De vissers zijn net terug van het vissen en zijn hun vangsten van de nacht aan het uitladen en zijn hun visnetten weer in orde aan het maken. Ze hebben hier hele mooie traditonele houten khatamarans die werden ook weer klaargemaakt voor gebruik. We werden onderweg her en der aangesproken door de locals of we zin hadden in een boottripje. Na een aantal zware gesprekken over de visserij heeft Cees nog een verfrissende duik genomen in de Indische Oceaan.

Ons ontbijt bij het hotel bestond uit een verse fruitshake..mmm. Om 9.30 konden we onze ruime en koele kamer in om ons lekker op te frissen. We hoorden allemaal getoeter en vuurwerk vanaf de straatkant afkomen. Even een kijkje genomen en daar zagen we een hele stoet met auto's, bussen en riskja's met versieringen en ballon. Alle auto waren volgeladen met familie's die in feeststemming waren. Het was een feestdag in Negombo maar we konden niet achterhalen welke.
's Middags toch nog even een dutje gedaan en Sonja heeft haar eerste massage al weer achter de rug.

Eind van de middag waren we opzoek naar een strandtentje waar je lekker kon eten. Op het strand was het gezellig druk. Kinderen waren aan het voetballen en cricket aan het spelen. Familie's waren aan het zwemmen in de zee. Mannen stonden muziek te maken en de vrouwen waren aan het dansen. Verder op het strand was het nog drukker, muziek, vuurwerk, eetkraampjes en nog veel meer mensen. Hier werd de feestdag dus gevierd, het is een feest waar mensen gezegend werden. Een hoop poe ha en gespetter met water en ierdereen was weer gezegend. Bij het restaurantje kon je inderdaad heerlijk eten. Verse vis en Srilankaanse curry's stonden op het menu. Het restaurant was een mengelmoes van locals en toeristen, erg gezellig.

Conclusie: De eerste dag was top!

• 06 Januari 2013 - 17:24

Paula:

Fijn dat de reis goed is gegaan. Zo te lezen is allemaal weer heerlijk. En nu alweer een massage gehad moet niet gekker worden. We kijken uit naar al jullie verhalen. Have fun! X

• 06 Januari 2013 - 18:57

Bianca En Harry:

Is wel gaaf zeg, jullie eerste vakantiedag die met vuurwerk werd geopend. Alle boze geesten op die manier weggejaagd moet het wel een fantastische trip gaan worden. We gaan jullie volgen, heel veel plezier!!! liefs van ons xxx

• 07 Januari 2013 - 10:40

Marijke:

Wat klinkt dit weer heerlijk. Zeker als ik nu naar buiten kijk, grauw, grauwer grauwst. Geniet.

En als het mogelijk is wil je dan muntjes meebrengen,

• 07 Januari 2013 - 22:30

Carla:

Dit klinkt als een heel goed begin van jullie reis!
    Geniet ervan! X

• 08 Januari 2013 - 19:10

Alwin:

Leuk jullie eerste verslag, veel plezier. Trouwens die lange rokken zijn sarons en geen sirons. Cees zal zijn ogen hebben uitgekeken naar al die blote buiken, zijn het platte of lyaachtige buiken. Cees ik hoop dat je je ook heb laten inzegenen. en die eerste massage? was die van Cees?

• 09 Januari 2013 - 03:46

Nico En Paulien:

hallo cees en son zo dat was al weer heel wat we hopen dat jullie nog veel moois zien maar eerst cees een hele fijne 30 ste verjaardag nu ken je eindelijk zeggen ja ik ben ook geen 20 meer en son natuurlijk ook gefeliciteerd wij gaan zo de tassen weer reisklaar maken voor de terug reis nar changmai en dan vertrekken we 2 uur later met de trein terug naar bangkok we lezen in bangkok jullie verslagen weer verder gr en een dikke kus van ons