Busrit naar het Noorden - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van ceesenson - WaarBenJij.nu Busrit naar het Noorden - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van ceesenson - WaarBenJij.nu

Busrit naar het Noorden

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

06 Januari 2014 | Filipijnen, Baguio City

5 januari 2014

Na een goede nacht slapen hebben we lekker ontbeten bij een theahouse waar ze ook goede koffie serveren. We hebben de taxi gepakt naar chinatown. Dit is de oudste van Azie. Dat was ook goed te zien want het is oud en vies maar wel gezellig. Door de drukke straatjes gewandeld, maar niet gewinkeld want het is allemaal erg kitsch. Er stond ook een mooie grote katholieke kerk en omdat het zondag is zijn we even naar binnen gegaan. Veel mensen zitten hier te bidden. Buiten stonden paard en wagen, fietstaxi's en brommertaxi's klanten op te wachten op een plein, zag er gezellig en kleurrijk uit. Vers fruit gekocht op de markt, dit smaakt lekker in de warmte (hitte). De brandweer is hier goed vertegenwoordigd. Door heel de wijk hebben we 7 brandweerauto's zien staan, waarschijnlijk moeten ze vaak uitrukken door de wirwar van elektricitijdsdraden. Het was lastig om een taxi terug naar het hostel te nemen. Ze vonden het te ver, wisten niet waar ons hotel is of waren te duur. Een mannetje met 1 oog hielp ons aan een taxi. In de hitte rende hij van de ene taxi naar de andere en uiteindelijk zaten we in een taxi nadat we een kleine beloning aan de man gaven. De taxichauffeur scheurde door de smalle straatjes en wreeft over zijn rozenkrans die aan de spiegel hing. Ook deed hij een aantal schietgebedjes, moesten we nu toch een beetje bang worden?

Bij het hostel kwamen we aan de praat met een australische jong. Een biertje gedronken, terrasje gepakt en uiteindelijk ook met zijn drieen een hapje gaan eten. Het was een gezellige avond en sloten de avond nogmaals af met een massage.

6 januari 2014

De wekker gezet om vandaag op tijd Manila te verlaten. Met de taxi zijn we naar het busstation gegaan. De bus gaat ieder uur maar niet op een vast tijdstip dus het is mogelijk dat je bijna een uur nog moet wachten. De bus stond klaar en binnen 2 minuten reden we weg, timing! De bus heeft airco en gratis wifi, zelfs een betere verbinding dan thuis... Om een indruk te geven over de prijzen hier een paar voorbeelden. Busrit van 7 uur, 8 euro, Taxirit half uur 2.50 euro, massage van een uur 6 euro en avondeten voor 2 personen 10 euro.

De rit naar het noorden van Noord-Luzon begon met een uur stapvoets door Manila, ze hebben soms 3 verdiepingen snelweg maar dat is nog niet genoeg. Daarna over het platteland met veel dorpjes, overal staan huizen aan de kant van de weg, het zijn of krotten of grote huizen met hekken erom heen. Af en toe zagen we rijstenvelden en veel kleine kerkjes. Je ziet hier geen voetbalveldjes maar basketbal veldjes en de politie zit aan de wegkant achter een tafeltjes keurig in rij, alsof het de juryleden van de Voice zijn. We hadden een aantal stops bij wegrestaurantjes met schone wc's! De bus was na 5 uur helemaal vol, we waren de enige toeristen. Onze buurvrouw at de delicatesse van de Filipijnen. Een balut-ei, dit is een bevrucht ei met een bijna volledig ontwikkeld embryo, dat wordt gekookt. Men zegt dat het eten van zo'n ei de geslachtsdrift opwekt. Cees is gek op eieren maar hij sloeg het aanbod van de buurvrouw toch af... Filipino's houden van amerikaanse lovesongs uit de jaren 80. De geimproviseerde speekers zaten ook achterin de bus waar wij zaten dus we konden vollop genieten van de prachtige muziek. Van het platteland reden we de bergen in. De locals waarschuwde ons voor de kou in Baquio, dit is het koudste stadje van heel de Filipijnen. Na 7 uur hobbelen kwamen we aan in het stadje op 1500 meter hoogte. We zagen al een aantal inwoners met een muts op lopen. Wij liepen lekker in een korte broek en slippers, 20 graden is lekker aangenaam. We vonden snel een hotel in een sfeervol straatje in het centrum. Gelijk op pad gegaan om een hapje te eten. Het is een studentenstad en dat is ook goed te zien op straat. Het is onzettend druk maar aangenamer dan Manila. Het is voor ons een tussenstop om morgen door te reizen naar het 'mooie noorden'. Nog lekker een koffie gedronken bij een koffietentje voordat we zo ons bed in gaan.

• 06 Januari 2014 - 16:29

Fred En Jolanda:

Hoi Cees en Sonja,

Wat een geweldig verslag weer, en wat zien en horen jullie een hoop.
    Lijkt me nu al een supertrip, alleen Cees waarom niet dat balut-ei gepakt was toch lief aangeboden?
    Of was je zelf bang voor een "me love you time"momentje hahhah.
    We kijken weer uit naar het volgende verslag, is erg lekker weg lezen.

Groetjes Fred en Jolanda

• 06 Januari 2014 - 16:42

Vin:

Leuk reisverslag, lekker genieten met zijn tweeën . Zo te lezen gaat dat geen probleem opleveren!! Groet uit nat nederland

• 06 Januari 2014 - 17:54

Annette:

Jeetje wat hebben jullie (voor mijn gevoel) al veel gezien! Cees ik ga er van uit aan de tekst te zien dat Sonja de verslagen maakt!

• 06 Januari 2014 - 21:00

Allerliefste Nichtjes :

Hey Cees (met een C) en Son,
    Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen, fijn om te lezen dat jullie er zijn en dat de reis goed is gegaan. We missen jullie nu al. Wat heerlijk om weer in het "echte" warme weer te zitten, al is het hier ook niet koud, 14 graden, beter dan vorig jaar! Maar natuurlijk nog lang geen korte broeken weer. Gisteren even lekker uitgewaaid op het strand. We kijken uit naar jullie volgende verhalen. Heel veel reispleizer, geniet ervan!

Dikke kus van Roos en Fiene, Gunther en Paula

P.s. nog bedankt voor jullie mooie kerstkaart! (zonder postzegel...) Boete van 1,80 euro aan m'n broek hangen van postnl, ha, ha....

• 06 Januari 2014 - 22:05

Carla:

Heerlijk om jullie reisverslagen weer te lezen. Lijkt mij een goed begin van de reis. Ga zo door en geniet!! Kus Koen Cal en Luuk

• 07 Januari 2014 - 09:22

Nico En Paulien:

zo hebben tijdens een fietstocht over het eiland een internet cafe gevonden het klink weer allemaal goed wat jullie mee maken en ja die 20 graden is voor ons heerlijk hier is het overdag rond de dertig + en wij gingen vandeweek een massage halen en zij was mij met trui en jas erover aan het massereren want ze vond het fris morgen helaas al weer terug naar pakse want de 9e gaat ons vliegtuig om 9 uur smorgens terug naar bangkok dan daar nog anderhalve dag en dan zit het er voor ons weer op het is voorbij gevlogen geniet van iedere dag en tot jullie volgende verslag gr en dikke kus van ons

• 07 Januari 2014 - 19:44

Patricia:

Hoi Cees en Son,

Zo te lezen hebben jullie het weer super!! Veel plezier nog!!

Xx Patricia

• 08 Januari 2014 - 13:45

Petra:

Zo even meegenieten van jullie reis. Fijne tijd verder!!

• 08 Januari 2014 - 21:39

Mandy:

Hoi Cees en Sonja,

Leuk om zo jullie verslag te kunnen lezen ;-), en hahaha jullie worden wel heel ontspannen van al die massage`s.
    Lekker genieten en zeker van het mooie weer hier is het nat en geven ze volgende week sneeuw op bah, en niet te bruin worden hoor steken wij zo af :-( hihi.

En ik kijk weet uit naar jullie volgende verslag....

Groetjes Mandy

• 09 Januari 2014 - 09:33

Nico En Paulien:

ha die cees en son zag nog geen nieuw bericht allereerst gefeliciteerd met je verjaardag cees en son jij met cees we hopen dat jullie leuke tripjes weer hebben gemaakt wij zijn vanmiddag weer in bangkok aangekomen nog een dag en dan vertrekken wij weer naar huis helaas we hopen dat jullie lekker weer hebben wij hebben het lekker warm gehad een hele fijne verjaardag en tot jullie volgende bericht groetjes en een dikke kus van ons xx

• 09 Januari 2014 - 16:34

Pieter En Anja:

Hoi Cees,

Van harte gefeliciteerd!!!

• 09 Januari 2014 - 21:39

Carmen :

Lieve Cees en Son,

Nog steeds volg ik jullie reisverslagen. Ontzettend leuk! Geniet lekker van en met elkaar! En Cees, gefeliciteerd vandaag met je verjaardag!

Liefs, Carmen

• 11 Januari 2014 - 19:27

Monique:

Hoi Cees en Son, wat een heerlijke verhalen, alsof we er een beetje bij zijn! leuk hoor. spannend allemaal. heel veel plezier nog met veel mooie bijzondere dingen....ennuuhhh niet teveel laten masseren he....dikke knuffel Mo