De jarige job is 30 geworden, Hiep Hiep Hoera! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu De jarige job is 30 geworden, Hiep Hiep Hoera! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu

De jarige job is 30 geworden, Hiep Hiep Hoera!

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

10 Januari 2013 | Sri Lanka, Kandy

9 januari 2013

Vanochtend op 6.30 uur werden we opgehaald door een tuk tuk, de deurtje waren dichtgeritst. Toen Cees instapte zag hij de balonnen, slingers en poster met HAPPY BIRTHDAY CEES 30 hangen. Het personeel van het guesthouse begon voor hem te zingen, Cees was verrast en wist dat hij nog een hele lange dag jarig zou zijn...

Het was een rit van 90 km door de bergen. Door de velen regen van de afgelopen tijd zitten er veel gaten in het wegdek, de hoogste snelheid was 45 km per uur maar we reden soms ook stukken van 5 km per uur om alle gaten te ontwijken. Na 3 uur kwamen we aan in Sigiryam een deel van de culturele driehoek. Hier staat de robuste roestbruine Leeuwenrots van 200 meter hoog. Om de rots ligt een paleistuin met lotusvijvers waar je eerst doorheen moest wandelen om de rots te beklimmen. De hoge en steile werelderfgoed van Unesco hebben we beklommen samen met velen aapjes. Natuurtrappen, stenen trappen, ijzeren wenteltrappen en loopbruggen bracht ons in uur naar de top van de rots. Onderweg zagen we tekeningen die heel lang geleden waarschijnlijk ooit door monniken zijn gemaakt. De tekeningen staat bekent als de 'Wolkenmeisjes' en staan in elke brochure of reisgids van Sri Lanka. Op het middelste plateau waar iedereen even een pauze neemt zijn twee leeuwenpoten de poort voor de laaste steile trappen naar de top. Eenmaal aangekomen op de top is het uitzicht echt super mooi. Overals waar je kijkt zie je groen, bergen en rivieren.

Op de terugweg hebben we in Dambulla gegeten bij een lokaal restaurantje. Wij als enige toeristen werden door iedereen aangstaard. Onderweg waren we ook al erg populair door de feest tuk tuk. Er werd overal gelachen en gezwaaid. In de zelfde plaats bezochten we de Gouden Tempel, die je niet snel over het hoofd ziet door de 30 meter hoge gouden Boeddha in lotushouding. Tevens bezochten we de rotstempel van Dambulla welke ook op de Uncescolijst staat. Even 120 meter omhoog lopen en daar stond tempel met 120 Boeddha beelden. Op deze berg haden we uitzicht op de Leeuwenrots die hoog boven al het groen uitstak.

Vlakbij Matale bezochten we de Rotsklooster Aluviara waar we de enige bezoekers waren. We kregen hier een mooie rondleiding en uitleg over hoe de monniken de boekwerken maken, echt 'monnikkenwerk'. Op palmblad wat ze eerst zelf maken tot papier werd met een stok met een scherpe punt onze naam gegraveerd, hierover ging een soort van kolen wat ook zelf gemaakt wordt en daarna wer de kolen weggeveegd. Onze namen werden zichtbaar en kregen het als souvenier mee, het bijft ruim 200 jaar leesbaar, eerst zien dan geloven... In de 3 rotstempels staan en liggen boeddha beelden in grotten waarvan de muren en het plafond volledig zijn beschilderd. Als laatste bezochten we nog een Hindoe tempel, heel groot met veel beelden op het dak.

Dat was ons porsie cultuur voor vandaag. eind van de middag kwamen we weer aan bij ons guesthouse. Er was post voor Cees...... hij was weer verrast. Bedankt voor alle lieve kaarten en berichtjes uit Holland! Met een aantal backpacker geborreld en gegeten op het terras, wat gaat de tijd toch snel als het gezellig is.

• 10 Januari 2013 - 14:01

Brit En Zeno:

Hoi cees en Sonja,
    Was onwijs gezellig met jullie op t terras in kandy!
    Helaas hebben we door t weer vanochtend besloten de bus te pakken naar de kust.
    Wij zijn inmiddels in Negombo. Jammer dat we jullie vanochtend bij t ontbijt gemist hebben.
    Het was wel echt top uitslaap weer dus we wilde jullie niet storen.
    Nog een fijne reis toegewenst! En wie weet tot in NL?
    Groetjes Brit en Zeno

• 10 Januari 2013 - 18:12

Bianca Westermeijer:

Ook namens de meisjes van eMJe van harte met je verjaring Cees!!!! Wat een bijzonder verjaardag, super om op terug te kijken.
    Groetjes van ons!!!

• 11 Januari 2013 - 22:02

Rogier:

Als nog gefeliciteerd met je verjaardag Cees ik heb je gebak wel gemist. En Son jij ook nog gefeliciteerd met je mannetje groetjes Rogier