Theefabriek bezocht - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu Theefabriek bezocht - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van ceesenson - WaarBenJij.nu

Theefabriek bezocht

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

17 Januari 2013 | Sri Lanka, Tissamaharama

15 januari 2013

Vanmorgen stond de laatste excursie in het mooie berglandschap op ons te wachten. Na het zien van al die mooie theeplantages hebben we vandaag een van de 600 theefabrieken bezocht. In de velden werken voornamelijk de vrouwen van de Hindoe gemeenschap. Per dag komt er gemiddeld 50.000 kilo theebladeren binnen waarvan uiteindelijk 12.500 kilo thee van gemaakt wordt. We hebben het hele proces mogen aanschouwen, het drogen, sorteren, verhitten en het uiteindelijk verpakt zien worden. Er zijn zeven verschillende kwaliteiten die wij hebben geproefd, wij hebben de duurste smaak want wij vonden de thee het lekkerst van de allerbeste kwaliteit. Het was erg boeiend om te zien.

Daarna hebben we afscheid genomen van onze tijdelijke ouders om om 12.30 uur klaar te staan voor de bus. Na zes keer vragen wisten waar de juiste bushalte was en gelukkig kwam de bus na een kwartier al aanrijden. Een gezellige bus met muziek en boven de chauffeur Hindoe beeldjes met flikerende lampjes en slingers er omheen. Ook alle vervoersmiddelen weten niet wat smeerolie is want bij het remmen hoorden we een vreselijk geluid. Het remmen gebeurde vaak want we reden door de bergen naar het platteland toe. Getoeter is hier ook de orde van de dag ... zo blijf je lekker wakker. We zaten op de achterbank en het leek wel of we spreekuur hadden, iedere 10 minuten kwam er een Srilankaan naast ons zitten om ons het hemd van het lijf te vragen. Sonja kreeg zelfs een uitnodiging om bij een jongen van twintig te blijven slapen...

Na 2.5 uur kwamen we aan de stad Tissa. We hebben de stad zelf niet gezien want een busgenoot wist een leuke bungalow waar we konden overnachten net buiten de stad vlak bij een meer. Omdat we toch nooit een plan hebben zijn we met hem meegelopen en inderdaad daar stonden aan een zandweggetje een aantal mooie bungalows. Een mooi terras met tuin als uitzicht en een bed van twee bij twee.

We zijn gelijk naar het meer gelopen want dat zou prachtig zijn. Inderdaad het meer is prachtig. Een klein ventje op de fiets begeleide ons naar het meer waar we gelijk een krokodil zagen zonnebaden op een rots in het moerras. Aan de ene kant van de weg zagen we groene rijstenvelden en aan de andere kant het meer met moerras. De waterbuffels stonden in het water met velen tropische vogels op hun rug. In de bomen zagen we mooie groene papagaaien en ook een hele grote roofvogel. Even later zagen we ook nog een mooie soort van groene hagedis op een blad zitten en bleef daar rustig zitten totdat wij klaar waren met foto's schieten. We liepen door een primatief dorpje waar veel mensen de slootjes gebruiken voor wassen. Door een stel kinderen werden we meesleept naar hun huis. Een familie met alle generaties hadden een eigen fabriek waar stenen potten werden gemaakt om melk in te vervoeren. We kregen een demonstratie en Cees moest het ook maar even leren. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar de mensen zijn hier zo gastvrij en vriendelijk. Aan het eind van de middag zagen we de zon mooi ondergaan in het meer. De vleermuizen hingen met honderden in grote bomen toen we er onderdoor liepen. We hebben de tuk tuk naar de bungalow genomen.

Bij onze bungalow hebben we samen met Nadia ( waar we nog steeds mee reizen) een biertje gedronken met op de achtergrond gitaarmuziek van onze Zweedse buren. In het restaurant van ons verblijf waren we de enige gasten. Nadat we hele lekkere patat hadden gegeten kwam de eigenaar met ons natafelen. We noemde de man 'maffia' omdat hij leek op een maffiabaas en ook praatte hij als een maffioso. Zijn rasta vrienden werden gebeld en kwamen ons ook gezelschap houden. Met de Arrack op tafel werd het een gezellige avond.

• 17 Januari 2013 - 15:51

Diana:

Zelfs het schrijven klinkt mooi!
    Genet van jullie mooie reis, nogmaals :))

• 18 Januari 2013 - 08:03

Pieter En Anja:

Lang zal ze leven, lang zal ze leven.

Van harte gefeliciteerd!!!

xxxx

• 18 Januari 2013 - 09:54

Patricia :

Hieper de piep Hoera!!!! Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een leuke dag van!

Xx Anton Patricia Lotte

• 18 Januari 2013 - 12:25

Nico En Paulien:

ha die cees en so allereerst son hartelijk gefeliciteerd metje verjaardag en cees ook natuurlijk laat je maar lekker verwennen het was weer een mooi verhaal is natuurlijk heel leuk om te zien hoe het alemaal in zijn werk gaat en lekker hepatatjes eten ussen al die rijst dor nou hier is het nog steeds koud en waarschijnlijk gaat er volgende week een elfsteden tocht komen dus dan weet je het wel geniet nog maar extra van de zon en het mooie land groetjes eneen dikke kus van ons