We waren live op nationale tv - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ceesenson - WaarBenJij.nu We waren live op nationale tv - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ceesenson - WaarBenJij.nu

We waren live op nationale tv

Door: Cees enSon

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

24 Januari 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanochtend stond onze tuk tuk chauffeur al op ons te wachten. We hebben als eerste een rode khmer gevangennis (S.21) bezocht. Voor de oorlog was dit een school en dit heeft de rode khmer verbouwd tot een gevangennis. We kregen een rondleiding en werden misselijk van alle verhalen. Er zijn hier in de oorlog echt vreselijke dingen gebeurt. Het is een relatief kleine school waar 5000 mensen gevangen hebben gezeten in hele kleine cellen, het waren hokjes van 1 bij 2 waar de mensen aan grote kettingen op het beton zaten en niets mochten zeggen anders werden ze in elkaar geslagen. Ze zijn hier op barbaarse manieren gemarteld, zoals onderdompelen, nagels uittrekken en dan alcohol erover gooien. Vastbinden aan hoge palen en nog veel meer. Iedereen is daar vermoord op 7 mannen na, 1 man hebben we gesproken, de littekens zag je nog bij ze voeten en handen. Ook de rode khmer soldaten die gedwongen werden om dit te doen werden later afgeslacht. De reden van Poll Pot om deze mensen te vermoorden is belachelijk. Teruggaan naar de middeleeuwen, alleen maar om 'domme mensen' op het land laten werken en dus alle luxe te laten verdwijnen. Morgen gaan we naar de killing fields, dit schijnt helemaal erg te zijn. Onze tuk tuk chauffeur reed daarna naar een markt om onze gedachte ervan te kunnen zetten. Een hele gezellige drukke markt met veel cambodjaanse spullen. Na de lunch stond er een cambodjaanse boxwedstrijd op het programma. Ze vechten hier hetzelfde als in Thailand alleen de entree was gratis (:-)). Er waren absoluut geen touristen dus iedereen zat ons lekker aan te gapen. Het waren profs die vochten en het ging er hard aan toe. De wedstrijd werd live uitgezonden en op de plek waar wij zaten stond de camara gericht. Dus we zijn op tv geweest en misschien komt er nog een herhaling zodat we onszelf kunnen terugzien. Eind van de middag zijn we lekker door de smalle straatjes gaan banjeren en de traditionele khmer-lichaamsmassage konden we vandaag ook zeker niet overslaan. Dit guesthouse heeft een restaurant op het dak met zitkamer en tv. Heerlijk dus om hier te eten en te hangen. We gaan zo gelijk weer terug op het dak om een lekkere cocktail te drinken (als Sonja Cees mee krijgt want hij zit met zijn cambojaanse vrienden voetbal te kijken).

P.s. Lief neefje, je bent al een grote jongen geworden, 2 jaar, wel jammer dat we je niet in het echt kunnen feliciteeren, maar vanuit Cambodja toch een dikke knuffel en een hele dikke zoen.
P.s. Fred, je clubje staat gewoon op de site van Feyenoord, het moet niet gekker worden.
P.s. Patty, onze random reader is kapot kan jij voor een nieuwe zorgen, alvast bedankt.

• 24 Januari 2010 - 19:37

Nico En Paulien:

hoi cees en son mooi waren die ruienes he al die tekeningen op de muren jullie zullen wel mooie fotoos gemaakt hebben die gevangenis zijn wij ook geweest verschrikkelijk als je naar buiten gaat denk je was ik maar nooit naar binnen gegaan alles was nog zo als het achter gelaten was en al die vreselijke fotoos en gewoon het bloed nog wat je ziet maar dan zie je ergens anders gelukkig weer mooiere dingen nou geniet nog maar van jullie laatste dagen en vooral van het weer groetjes en tot jullie volgende bericht en als je naar huis kom neem een heleboel zon mee zijn we hier wel aan toe