Onze 10de slaapplek - Reisverslag uit Vientiane, Laos van ceesenson - WaarBenJij.nu Onze 10de slaapplek - Reisverslag uit Vientiane, Laos van ceesenson - WaarBenJij.nu

Onze 10de slaapplek

Door: Cees enSon

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

14 Januari 2010 | Laos, Vientiane

13 januari 2010
Heerlijk we hebben een lange nacht gemaakt. Na het ontbijt (warm stokbrood) zijn we gaan toeren op 2 scooters (ja, Sonja ging zelf rijden). Verdwalen kan bijna niet want er is maar 1 hoofdweg en de zijwegen zijn doodlopend. Elke keer na een aantal kilometer door de bergen kom je een dorpje tegen. Heel veel kinderen want de helft van de bevolking is onder de 15 jaar. Alle kinderen zwaaien naar je, het zijn hier echt schatjes. Na 30 kilometer kwamen we in een dorpje waar koeien, kippen en varkens over de straat liepen en waar alle mensen gedag zeiden. Daar moesten we gewoon wat drinken. Ze spreken er geen woord engels dus een biertje kopen ging ook met handen en voeten. Het hele dorp vond ons interresant. Stuk voor stuk zaten ze ons aan te gapen. Een jongen durfde naar ons toe te komen en gebaarde en sigaret, hij is al de 20ste persoon die ons drugs aanbied. Na het afslaan van zijn aanbod probeerde Cees uit te leggen waar wij vandaan komen. 'Jij uit Laos, ik uit Holland', daarna zei de jongen: 'ik uit Holland'. Toen Cees zijn paspoort liet zien kwamen er meer mannen bij zitten. Allemaal even het paspoort vasthouden, dat vonden ze interresant hoor. Sonja ging foto's maken en liet ze daarna zien op de camera, ze moesten hard lachen. Op de terugweg nog een bergbeklommen, oei onze conditie is achteruit gegaan. Maar eenmaal op de berg hadden we een mooi uitzicht. Later op de scooter kon Cees geen gas meer geven en we kregen hem niet meer aan de praat. Sonja op de kapotte scooter en Cees duwen, dat werd zwaar dus moesten we toch gaan lopen. Toevallig kwamen we langs een 'scootergarage.' Helaas kon hij niet meer gerepareerd worden maar we konden wel verder rijden als Cees aan het touwtje trok (dat was gasgeven), zie je het al voor je. Eenmaal aangekomen bij de scooterzaak zeiden ze dat wij het kapot hadden gemaakt en dat we de reparatie moesten betalen. We gingen hier gelijk op in, maar dat werkt in Laos niet (stond ook in de Trotter). Na 4.5 euro te hebben betaald kregen we ons paspoort terug, achteraf waren we blij dat we veilig terugwaren en niet 8 km hoefden te lopen. We moesten even bijkomen van de rit en gingen op een van de 'hangplekken' friends (iedere tent heeft het opstaan) kijken. En wie zagem we toen langslopen, de 2 Nederlandse meiden waar we al eerder mee waren opgetrokken. Met z'n vieren gingen we naar de lokale markt. Kippen, eenden, kalkoenen, fruit, groenten en nog veel meer. Cees werd aangesproken door dronken marktkooplui dat hij de zelfgemaakte whisky moest proberen. Na 4 glazen spiritus kwam Cees erachter dat het niet te zuipen was maar toch zichtbaar aangeschoten was. Ook stukjes vlees werden er aangeboden, het is natuurlijk onbeleefd om af te wijzen (Sonja bleef vol houden dat ze vegatarier was), gelukkig liepen er honden en stukje voor stukje was al het vlees weg, het vlees zag er namelijk heel vies uit. 's Avonds nog gezellig met z'n vieren gegeten en aan de waterkant een cocktailtje gedronken.
14 januari 2010
Vandaag ging de tocht weer verder, we werden door een voor de oorlogs busje opgehaald. Het werden zoveel mensen ingepropt dat sommige mensen moesten staan. Iedereen lachen want als je dat 4 uur moet volhouden...Gelukkig werden we overgeplaatst naar een grote bus en gingen we daarmee de 200 km afleggen. We gingen niet harder dat 50 km/u dus 5 uur later kwamen we aan in Vientiane, de hoofdstad van Laos. In elk stadje of dorpje waar je komt hangen er gekleurde vlaggetjes, ziet er heel vrolijk uit, dit zijn kleuren van het Bhoedisme. Dus ook in deze stad hing het er vol van. Wel weer wennen zo'n grote stad en ook veel guesthouses zaten al vol. Een hotel was nog wel vrij, wij kijken en zag er goed uit, Cees gelijk naar de WC (grote behoefte), toen kwamen we er achter dat het veel te duur was (20 euro). dus wij snel uit het hotel gerend en een tuk tuk gepakt (lekker aso). De Tuk tuk bracht ons naar een goedkoop guesthouse waar alleen maar dronken bejaarden rondlopen, ach wat kan ons het schelen we hebben een heel mooi kamertje en het is toch maar voor 1 nacht. Daarna gingen we gelijk door naar de markt en daar is Sonja gigantisch verwend. Cees heeft een mooie ring voor haar gekocht (helaas ouders, geen aanzoek). Het is ring van witgoud met aan de bovenkant een witte safraan. Sonja was/is helemaal in de wolken. We hebben net nog gegeten bij een restaurant, in zo'n sjiek restaurant hebben we nog geen 1 keer gegeten, maar aan de prijs was het niet te merken. Dus we kunnen zo nog lekker een kruidenmassage nemen, die hadden we nog niet gehad.

ps. Wessel, nog gefeliciteerd met je verjaardag en heb je al nieuws???
ps. Helaas zijn onze foto's te groot waardoor waarbenjij.nu ze niet op de site kan zetten, maar we kunnen jullie we vertellen dat er echt super foto's bijzitten (we hebben al ruim 1500 foto's gemaakt).
ps. De teen van Cees is weer beter
ps. Dikke zoen van ons

• 15 Januari 2010 - 07:00

Patricia En Dees:

Hey,

Wat een leuke verhalen, we kunnen niet wachten om de foto's e zien.
    Jammer dat het geen aanzoek was (missen we weer een feestje), maar wat niet is kan nog komen!! haha...

Ik ben trouwens geslaagd voor me examen(Patricia)

Groetjes

• 15 Januari 2010 - 15:14

Nicoen Paulien:

hoi cees en son gelukkig is je teen weer oke leuk he op een scooter helemaal als ze het blijven doen maar je kom wel echt op plekken waar je anders niet zou komen en helemaal als ze daar nog een beetje wereld vreemd zijn echt alleen puur de bevolking dat is het leukste ook al de reactie op een foto wel fijn dat je er al na 4 glazen achter kwam dat het niet te pruimen was entog maar weer een uitkommst dat het in die landen stikt van de zwerfschurfjes waar wij trouwens nooit vanaf kunnen blijven beter iets als niets om te aaien we werden dan ook altijd bekeken van die zijn gek nou hier is het nog steeds koud en de vooruitzichten nog steeds onzeker waarschijnlijk gaat het zondag weer sneeuwen genieten jullie nog maar lekker de tijd vliegt gr en een dikke kus van ons