Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van ceesenson - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van ceesenson - WaarBenJij.nu

Panama

Door: Cees enSon

Blijf op de hoogte en volg ceesenson

19 Maart 2011 | Panama, Bocas del Toro

17 maart 2011

Vandaag werden we wakker met regen, de fransman die samen met Cees zou vissen had afgezegd ivm het weer. We kregen ons geld terug maar Cees baalde wel een beetje. In de ochtend zijn we samen met een engelse meid naar een opvangtehuis gegaan waar costaricaanse dieren worden opgevangen. Eenmaal aangekomen was het weer droog en de zon kwam door. We gingen als eerste naar de brulapen, erg leuk want ze sprongen allemaal op je. Het zijn echt schatjes op 1 na dan want een babyaapje beet Sonja hard in haar vinger. De 4 babyluiaards zijn in het wild gevonden, ze zijn dan uit de boom gevallen en moeders kijkt er dan niet meer na om, ze hingen lekker in kleine bosjes. Het zijn hele mooie dieren want door de tekening in hun gezicht lijkt het net alsof ze de hele dag met een grote lach in de boom hangen. Twee kleinde kaaijmannen lagen in de vijver, een paard stond op stal. De slangen lagen gelukkig achter glas, 2 uilen, een eekhoorntje en een jaguar zaten in een grote kooi. Het is een heel mooi project want als de dieren zijn aangesterkt worden ze weer in het wild teruggezet. De heenweg waren we met de taxi gegaan, maar voor de terugweg was er geen taxi te bekennen. We zijn de 5 kilometer gaan lopen en we hoopten op een lift. Gelukkig na 2 kilometer lopen kwam er een vrouw aan op een golfkarretje zei bood aan om ons mee te nemen. Met z´n vieren zaten op zo´n klein karretje, hele file van auto´s achter ons maar we waren blij dat we mee mochten want het was alweer aardig warm.

We zijn gelijk uitgechekt bij het hostel en hebben de lokale bus gepakt naar Panama. Na 1.5 uur kwamen we aan bij de grens. De douane waren makkelijk, we moesten de brug overlopen en daar wachtten de douane van Panama ons op. Sonja´s tas werd nog wel met de franse slag doorzocht op drugs maar uiteraard hebben ze niets gevonden. Een minivan stond al ons op te wachten om ons naar de eilandengroep Bocas del Toro te brengen. De rit duurden een uur. De wegen zijn hier goed maar je ziet hier wel meer houten hutjes waar arme mensen wonen. We zaten met 9 man in de minivan en er werd een lokale cd opgezet waardoor je al helemaal in de sfeer kwam. Verder is in dit stukje Panama de natuur hetzelfde, ze hebben hier ook weer veel amerikaanse invloeden, de dollar, trucks, gele taxi´s en schoolbussen. Bij een steiger werden we afgezet en lag een taxiboot op ons te wachten. Na een uur varen kwamen we aan op het hoofdeiland, het was al 5 uur, wat gaat de tijd toch snel. Oooh nee het is hier een uur later... We hadden al snel een hostes gevonden net buiten het centrum. Gelijk een hapje gegeten want vandaag hadden we alleen nog maar 2 stuks fruit op. We hebben nog een rondje gelopen over het eiland en zijn lekker ons bedje ingekropen.

• 19 Maart 2011 - 21:01

W.v.o.:

hey daar ben ik weer hahaha fijn dat julie het zo naar julie zin hebben. klote van die vis trip. oja son ik zei nog zo geen aapjes slaan want dan willen ze finger food grapje nog een weekje lekker genieten daaro hier begint de zon ons landje ook weer beetje op te warmen gr en tot snel x